Bike Garage - Norton Domiracer Starting Fourth Dimension Ride


After having done the worldwide preview lastly twelvemonth the Norton Domiracer hither comes the long-awaited too longed route assay 2014

Norton Domiracer Photos past times Ian Jubb / Original article past times Phil West
The periodical Motorcycle USA has tested too this is the account. We give cheers the friend Luke Inazuma which played the dandy travel of translating the text ..Here nosotros are also lazy to exercise it

Dopo avervi fatto vedere inwards anteprima mondiale lo scorso anno la Norton Domiracer ecco che arriva la tanto attesa e sospirata prova su strada 2014 

Norton Domiracer Photos past times Ian Jubb / Original article past times Phil West
La rivista Motorcycle Usa l'ha testata e questo è il resoconto. Ringraziamo l'amico Luke Inazuma che ha svolto il grande lavoro di traduzione del testo ..qui siamo troppo pigri per farlo  


"Let’s larn the bad bits out of the agency immediately: The cynic inwards me knows that, essentially, the Domiracer is ‘just’ a rehashed, 80-horsepower pushrod Twin. It comes amongst no modern, electronic trickery, is barely route legal, our assay cycle had a slight electrical fault, there’s non much steering lock and, fifty-fifty if (unlike most of us) y'all tin afford its £24 grand toll (£26K if y'all desire a route legal version), y'all can’t purchase 1 anyway. The 50 examples beingness built receive got already been snapped up. But I don’t attention close whatever of that. Having stood side past times side to it, smitten past times its sheer beauty too sublime detailing. Having been aurally assaulted past times its cacophonous opened upwardly exhaust. And having ridden it (all also briefly, mind, but nevertheless the outset mortal inwards the footing exterior the mill to exercise so), I’m non ashamed to acknowledge the ‘Domi’ has stolen a large chunk of my heart. But it’s non dear we’re talking. Nothing so sweetness too civilized – it’s sheer, animal, passionate LUST. I can’t recollect of whatever other machine of recent years that gives such an enormous sensory sense – too on so many levels. Actually, scratch that, at that spot are two: Ducati’s full-blown, ultra-exotic too harmonic Panigale R, all £27 grand of it, too MV’s £19,999 F4 RR, both of which aspect good, audio good, ride good, too. But, on minute thoughts, nah, I don’t desire either of them equally much equally I desire the Domi too can’t larn equally much out of them, either". 



"Togliamo subito di mezzo le cose negative: il cinico che è inwards me sa che, inwards sostanza, la Domiracer è 'solo' un bicilindrico frontemarcia aste e bilancieri rimaneggiato con eighty cavalli. Non c'è alcuna moderna diavoleria elettronica, è a malapena omologabile, la moto inwards prova aveva un leggero difetto elettrico, ha poco raggio di sterzo e, anche se (a differenza della maggior parte di noi) vi potete permettere le ventiquattromila sterline necessarie advertizement acquistarla (ventiseimila se volete una versione omologata), non è comunque possibile acquistarne una. I 50 esemplari inwards costruzione sono andati tutti a ruba. Ma non importa. Dopo esserle stato accanto, colpito dalla sua bellezza e dai sublimi dettagli. Dopo essere stato aggredito dalla cacofonia degli scarichi aperti. east dopo averla guidata (troppo poco, purtroppo, ma pur sempre primo al mondo a farlo fuori della fabbrica), non mi vergogno di ammettere che la 'Domi' mi ha rubato una grossa fetta di cuore. Ma non è d’amore che stiamo parlando. Niente di così dolce e per bene. Ma di pura, animale, appassionata LUSSURIA. Non riesco a pensare a qualsiasi altra moto degli ultimi anni che dia una così grande esperienza sensoriale - e a così tanti livelli. In realtà, a dirla tutta, due ci sono: la conclamata, ultra-esotica e armonica Ducati Panigale R, e le sue 27.000 sterline, e la MV F4 RR da 20.000 sterline. Entrambe bellissime ed efficacissime. Ma, a pensarci bene, naa, non vorrei nessuna delle due  quanto la Domi. east non potrei godermele di più, inwards ogni caso".



"Shortly later arriving at Norton’s sumptuous novel HQ inwards the grounds of Donington Hall exactly exterior Donington Park, lensman Ian Jubb too I were ushered through to the capacious, carpeted workshop where the gleaming Domiracer stood on its paddock stand, optic stage. Even at soundless standstill it’s a wonder. They say beauty is subjective, that it’s inwards the optic of the beholder, but the Domiracer is 1 of those rare exceptions: It’s unequivicably, unambiguously, no doubts, no questions stunning". 

"Poco dopo il nostro arrivo alla sontuosa sede della Norton a Donington Hall appena fuori Donington Park, siamo stati scortati fino al grande laboratorio ricoperto di moquette pigeon la fiammante Domiracer ci attendeva al centro della scena, sul suo stand upwardly da paddock. Anche spenta e silenziosa è una meraviglia. Si die che la bellezza sia soggettiva, che è negli occhi di chi guarda, ma la Domiracer è una di quelle rare eccezioni: è inequivocabilmente, indiscutibilmente, indubbiamente, mozzafiato".



The eye-grabbing centerpiece is that Tank, of course: alluring alloy at its most voluptuous; waisted too curvaceous amongst an appointment betwixt your legs. (Don’t tell me there’s no sexual practice appeal here). But there’s so, so much more. In profile you’re almost equally instantly drawn to the Featherbed-alike frame. That shoulder crease below the spot is ‘just so’, purebred, almost regal, but so the Spondon swingarm too monoshock reminds this is no classic, no retro. This is a Featherbed for the hither too now; a Norton café racer for the 21st century. And y'all tin materials your dribbly, shonky one-time Tritons…

L’attenzione è immediatamente attirata dal serbatoio, ovviamente il fulcro: inwards lega d'alluminio dalle forme voluttuose e seducenti, vita stretta e busto procace, con un appuntamento tra le vostre gambe (e non ditemi che non ci sia sexual practice appeal qui). Ma c’è molto, parecchio di più. Di profilo si è quasi istantaneamente attratti dal telaio inwards stile Featherbed. Quella curva a spalla sotto la sella e 'esattamente quella', di razza, quasi regale, ma poi il forcellone Spondon e il monoammortizzatore ricorda non siamo di fronte a una classica, non è una retro bike. Si tratta di un ‘Letto di piume’ qui e ora; una Norton café racer del il 21 ° secolo. east potete buttare via le vostre povere e tremanti Triton…


Hand-in-hand amongst the modern monoshock is the cutting border carbon fiber, lashings of CNC-milled-and-hand-polished alloy too top-spec, state-of-the-art cycle parts. Golden Ohlins too radial Brembos never neglect to enamor. Here they’re the pearls too diamonds adorning Venus de Milo. Designer Simon Skinner says at that spot were 2 master copy thrusts to this labor of love, a really personal, pet projection that began inwards the middle 2011. The outset was to larn the stance, the posture of the cycle right. “We tried to arrive aspect to a greater extent than ‘butch’, to a greater extent than aggressive, similar a British bulldog if y'all like,” he told MCN. “That’s why the forepart is pushed down, amongst the headlamp dorsum too down, the nurture raised up.” The minute was to blend the one-time too novel exactly so. “It’s NOT a retro bike,” emphasized Skinner. “The mix of one-time too novel is really intentional too trying to larn the residue of those 2 correct was really important.” Personally, I recollect they’ve got it spot on. The gem inwards the crown is detailing too touches that receive got the Domiracer inwards a higher house exactly a special-framed café racer amongst well-appointed pause too brakes. The special, delectable milled too polished alloy top yoke too heel plates are the most obvious examples, but the whole bike’s littered amongst them. They’re also touches that receive got the Domiracer into truthful exotica territory. Being CNC-cut so hand-finished they’d live also expensive to create for conventional majority manufacturers, yet impossible for specials builders, too. In short, the Domiracer, mouth-watering equally it is, is the best demonstration yet of what Norton tin do. 

In armonia con il moderno monoammortizzatore è la raffinatissima fibra di carbonio, la profusione di componenti allo stato dell’arte realizzate inwards lega aeronautica, lavorate alla CNC e lucidate a mano. Gli Ohlins e i freni Brembo serie oro con pinze radiali fanno sempre innamorare. Qui sono perle e diamanti che adornano la Venere di Milo. Il progettista Simon Skinner die che ci sono Blue Planet due direttrici principali per questo lavoro d'amore, un progetto molto personale che ha avuto inizio a metà 2011. La prima è stata quella di ottenere la giusta postura, il giusto assetto della moto. "Abbiamo cercato di farla sembrare più 'virile', più aggressiva, come upwardly un bulldog inglese, se volete. Ecco perché la parte anteriore è acquattata con il faro basso e incassato, e la parte posteriore sollevata." La seconda è stata quello di fondere il vecchio e il nuovo. "Non è una moto retrò", ha sottolineato Skinner. "Il mix di vecchio e nuovo è stato studiato a fondo e la ricerca del giusto equilibrio tra i due stili è stata molto importante." Personalmente, penso che abbiamo colto  il punto. Il fiore all'occhiello sono i dettagli che rendono la Domiracer ben più una café racer ben frenata, con un bel telaio e sospensioni ben accordate. Le deliziose piastre forcella inwards lega fresate e lucidate e le pedane sono gli esempi più evidenti, ma tutta la moto è piena di dettagli preziosi. Ci sono anche particolari che portano la Domiracer nel campo dell’esoterico. Parti lavorate al CNC e poi rifinite a mano che sarebbero troppo costose da produrre inwards grande serie, ma impossibili da riprodurre per costruttori artigianali. In breve, la Domiracer, intrigante come upwardly è stata realizzata, è la migliore dimostrazione di ciò che ancora Norton può fare.


And all of that’s earlier the thing’s fifty-fifty been fired up.(...) At depression revs the large Twin burbles too blarts amongst a richness too vibrancy that tin exclusively create y'all smile. Then the merest blip of lite throttle has it racing violently upwardly to 5 too amongst it a whole orchestra of audio too book is unleashed. Brass? Strings? Timpani? The whole bloody lot of ‘em too all bass too treble too so, so loud. Then, on the over-run, sucking too spitting similar a bathroom plughole draining its last. There’s non much betoken revving inwards a higher house five, but there’s lots of joy inwards exactly blipping too blipping. The whole aural sense is intoxicating too addictive. 

E tutto questo è prima di mettere inwards moto. (...) Ai bassi regimi il Big Twin gorgoglia e muggisce con una ricchezza e vivacità che mette allegria. Quindi la minima apertura della valvola a farfalla spinge il motore con violenza fino a cinquemila giri e con lui un'intera orchestra di suoni. east il book s’impenna. Ottoni? Violini? Timpani? Tutti i maledetti strumenti con bassi e acuti, e a tutto volume. Poi, al richiamo, risucchia e sputacchia come upwardly quando si svuota un lavandino. Non c'è molto senso a spingersi oltre cinquemila giri, ma c'è un sacco di goduria semplicemente advertizement aprire e richiamare il gas. L'intera esperienza uditiva è inebriante e coinvolgente. 


But the biggest surprise of all is how the Domi rides. That Norton’s novel infant looks so skilful is argue plenty to desire it. That it sounds so primeavally delicious is the unexpected bonus. There was almost no bespeak for it to live a decent cycle equally well. But that’s non fifty-fifty the one-half of it. This beingness the outset completed instance (hence the ‘No. 1’ sticker on the carbon airbox) it mayhap unsurprisingly is going to stay the belongings of Norton possessor Stuart Garner himself. Which is why, leathered too helmeted, too astride the Domi gear upwardly to caput out onto the route for the outset time, it’s his parting words rather than the exhausts’ deafening thunder which were ringing inwards my ears the most. “If y'all crash it, don’t bother coming back!” I recollect he was joking. With hindsight, the Domi was so good behaved (slight starter motor glitch too express steering lock aside) at that spot was never actually whatever danger of that. Although the Norton’s café racer opinion appears fairly extreme, the riding spot offered past times the lowered ace bars too raised too moved dorsum footpegs is no existent problem, fifty-fifty for this slightly aging six-footer. The thinly-padded solo spot too tank nurture is slim, its weight fairly neutral, its controls reached naturally. Influenza A virus subtype H5N1 handful of easy-enough clutch ,a prod downwardly into the outset of 5 ratios, a slight blip too clutch sideslip too we’re away, slowly equally pie. Within 200 yards I was out of the HQ’s grounds, onto the opened upwardly route too starting to feed it revs too gears. 

Ma la sorpresa più grande è come upwardly va la Domi. Il fatto che sia bella da vedere è motivo sufficiente per volerla. Che abbia un suono così deliziosamente primordiale è un bonus inaspettato. Non ce n'era quasi bisogno per essere una moto decente. Ma non siamo nemmeno a metà. Essendo questo il primo esemplare uscito dalla fabbrica (da qui il 'numero 1' riportato sull’airbox inwards carbonio) non sorprende che resti di proprietà di Stuart Garner, proprietario della Norton. È per questo che, tuta di cuoio e casco inwards testa, inwards sella alla Domi pronto a provarla, le sue parole di commiato, piuttosto che il tuono assordante degli scarichi, mi hanno colpito: "Se hai un incidente, non perdere tempo a tornare!" Credo che stesse scherzando. Con il senno di poi, la Domi si è comportata così bene (anomalia di avviamento e limitato raggio di sterzo a parte) che non c'è mai stato alcun pericolo. Anche se la posizione di guida sembra abbastanza estrema, la postura offerta dai semimanubri e dalle pedane arretrate non crea problemi, nemmeno a un tester attempato di uno e novanta. La sella monoposto e la parte posteriore del serbatoio sono strette, il peso abbastanza neutro, i comandi si raggiungono inwards modo naturale. Una strizzata alla frizione sufficientemente morbida, un calcetto giù nel primo dei cinque rapporti, un leggera apertura del gas e siamo inwards movimento: un gioco da ragazzi. Nel raggio di 200 metri sono fuori dalla sede della Norton, su strada aperta, pronto a far girare motore e marce.



Don’t larn me wrong, there’s no functioning revolution here. Norton’s pushrod Twin, despite what the fiercesome exhaust authorities annotation may suggest, is no firebrand. Its 80-odd horses, progressive delivery too slightly clunky too sloppy, ‘old school’ nature reminds most of a worn, air-cooled, two-valve, Ducati L-Twin, so this baby’s non going topside of 125 mph whatever fourth dimension soon. But it’s nevertheless plenty to excite, delight and, to a greater extent than importantly, invigorate. Best of all, it’s plenty to allow the existent star plow of the whole plot – the Domi’s chassis – shine. To live honest, I hadn’t expected much of the novel Featherbed, Ohlins or no, hadn’t actually idea close it, even. I was also distratcted past times the aspect too the loud. But later exclusively briefly letting it stretch its legs into tertiary so 4th gears on the Derbyshire A-roads the whole plot’s storey was already shining through – a racer-ish theater but refined ride, utter stability, instinctive steering too character brakes. We didn’t receive got much run a hazard to force the Domi hard, of course. But that’s non actually the point. Few volition – or desire to. But on our master copy photograph corner – the 1 plow I did fourth dimension later time, faster too faster – the Norton’s chassis was so calm too composed I’m certain it could’ve done it thirty mph faster without a flinch. And all to that wonderous cacophany bouncing off the farm walls too inwards the reflected gleaming glory of that ally tank. Some bike, this. 

Non fraintendetemi, non ci sono prestazioni rivoluzionarie. Il Norton bicilindrico aste e bilancieri, nonostante quello che il feroce timbro degli scarichi può suggerire, non è uno scalmanato. I suoi 80 cavalli e rotti, erogati progressivamente e inwards modo un po' goffo e disinteressato, e la natura 'old school' ricordano piuttosto un vecchio e spompato motore Ducati due valvole raffreddato advertizement aria. Quindi questa bimba non vi porterà inwards un lampo a più di 200 km/h (125 mph). Ma ne ha abbastanza per eccitare e, cosa più importante, per dar vigore. La cosa migliore, è lasciar lavorare la vera star della storia - il telaio della Domi. Per essere onesti, non mi aspettavo granché dal nuovo Featherbed, Ohlins o no. Ero troppo distratto dal aspect e dal suono del motore. Ma dopo aver sgranchito le gambe inwards terza e quarta marcia sulle strade del Derbyshire, la trama si è finalmente fatta chiara: una moto sportiveggiante, solida ma raffinata, stabilità assoluta, direzionalità istintiva e freni di qualità. Non ho avuto la possibilità di spingere la Domi al limite, naturalmente. Ma non è questo il punto. Pochi lo faranno - o lo vorranno. Ma nella curva che abbiamo scelto per il servizio fotografico - quella che ho fatto ogni volta, sempre più veloce – il telaio della Norton era così tranquillo e composto che sono sicuro che avrei potuto farla a 50 km/h inwards più senza battere ciglio. east tutto questo nella meravigliosa cacofonia degli scarichi che rimbalzava contro le mura delle fattorie e nella gloria degli scintillanti riflessi del serbatoio inwards alluminio. Una certa moto, questa. 



New Nortons don’t come upwardly along really often, peculiarly ones amongst featherbed frames too looks similar this. That is enough, inwards itself, for the Domiracer to live considered special. The fact that its 83% British amongst much of it (frame, tank, pipes, engine too concluding assembly) all done on site at Donington, is exactly about other large plus. Then there’s the aspect (which makes the 961 at nowadays seem one-time hat), the wonderous noise, the character too the components too the ride itself. Best of all, though, I reckon, is the price. For £24,000 y'all are getting something really special indeed. Or should that live were, ‘cos sadly they’re all snapped upwardly already. I don’t blame those buyers 1 piddling bit. The Domiracer is a genuinely dandy cycle – non dandy because of its abilities, dynamics or performance. Great because of the wonderously rich biking sense it delivers, Compared to this every modern superbike is flat, bland too sterile. The Domiracer, meanwhile, is 1 of my bikes of the year. Phil West – Motorcycle News UK

Di nuove Norton non se ne vedono spesso, specialmente quelle con telai Featherbed e un aspect come upwardly questo. Questo è sufficiente, di per sé, per considerare la Domiracer una moto speciale. Il fatto che l’ 83% (telaio, serbatoio, scarichi, motore e assemblaggio) sia tutto fatto a Donington, inwards Inghilterra, è un altro plus. Poi c'è la linea sportiva (che fa invecchiare di colpo la 961), il rumore meraviglioso, la qualità, i componenti e la moto inwards sé. Anche se la cosa migliore, secondo me, è il prezzo. Per 24.000 sterline prendi qualcosa di davvero speciale. O almeno, così sarebbe se gli esemplari previsti non fossero stati tutti già venduti sulla carta. Non biasimo gli acquirenti nemmeno un po'. La Domiracer è una vera grande moto. Non eccezionale per le sue qualità dinamiche o le prestazioni. Grande per la meravigliosamente ricca esperienza motociclistica che dona, al cui cospetto ogni moderna superbike risulta anonima, scialba e sterile. La Domiracer, intanto, è una delle mie moto dell'anno. Phil West – Motorcycle News UK




Main specs past times the builder. Air-cooled, Pushrod, 4v Parallel Twin engine, 961cc. eighty HP @ 7700 rpm (approx). Torque: eighty NM @ 6000rpm (approx). 5-speed. Tubular steel ‘Featherbed style’ amongst tubular steel Spondon swingarm. Ohlins 43mm inverted forks adjustable for preload, compression too rebound. Single Ohlins TTX monoshock amongst adjustable ride height, preload, compression too rebound. Dry Weight: 386 pounds (175 kg). Front Brake: Dual 320mm Brembo discs amongst Brembo four-piston radially-mounted callipers. Rear Brake: Single 220mm Brembo disc amongst twin-piston Brembo caliper. Tires: 120/70 x 17 front; 180/55 x 17 rear. Fuel Capacity: 5 gallons (19 liters). Seat Height: 32 inch (813mm).



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